Praha, 21. 9. 2023 – Většina cestovních kanceláří již spouští nabídku zájezdů v předprodeji a řada Čechů tak už plánuje dovolenou na letní prázdniny v nadcházejícím roce. Podle cestovních kanceláří byl letošní rok rekordní a zájem o cestování je už znatelný i na prodejích na léto 2024. Tahounem podle nich budou i nadále klasické destinace. V naprosté většině případů je nedílnou součástí nákupu zájezdů i pojištění storna, které lze v případě nákupu dovolené v cestovní kanceláři sjednat až do termínu doplatku dovolené.  

Většina cestovních kanceláří spustila prodej first-minute na přelomu srpna a září. Už nyní však pozorují vyšší zájem než loni touto dobou. „U destinací na příští léto čekáme další růst poptávky u Turecka, Řecka, Itálie, Tuniska, ale také u letošních skokanů jako jsou Albánie, Černá Hora nebo Madeira,“ říká Kateřina Pavlíková, tisková mluvčí cestovní kanceláře Čedok. Včasným nákupem si klienti cestovních kanceláří zajistí nejen místo ve svém oblíbeném hotelu v tom nejlepším termínu, často také můžou využít mnoho slev, které cestovní kanceláře nabízí.

„First-minute využívají tradičně například rodiny s dětmi, protože díky benefitům mohou ušetřit až desetitisíce korun. Mezi prvními proto mizí místa v rodinných hotelech s animačními kluby, které nabízejí zázemí pro děti,“ říká Jan Bezděk, tiskový mluvčí skupiny DER Touristik Eastern Europe, kam patří i značky Exim a Fischer.

I kvůli pandemii, která cestování v předchozích letech značně omezila, si lidé ve většině případech zvykli k nákupu dovolené připlácet i za pojištění. „Zhruba tři čtvrtiny všech klientů, kteří jedou na zájezd s cestovní kanceláří, si spolu s dovolenou pořídí i pojištění,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.

Dovolená často až za 200 dní 

S jistotou zarezervovaného zájezdu se pojí i nejistota toho, že do cesty vstoupí nečekaná událost, kvůli které klient nakonec nebude moci na dovolenou odjet. Vzhledem k tomu, že se first-minute zájezdy zařizují skoro rok dopředu, je pojištění storna téměř nedílnou součástí každého zájezdu pořízeného s předstihem. Pojištění, v němž je obsažena i možnost storna, si u cestovní kanceláře Blue-style zařizuje už většina klientů a hodí se jim právě v případě, kdy jim nečekaná situace znemožní na dovolenou vyrazit. „Dlouhodobě má drtivá většina našich klientů připojištění, které obsahuje mimo jiné i pojištění storna zájezdu. Určitě si ho častěji sjednávají u first minute, kdy mají do zájezdu třeba i dvě stě dní. Na druhé straně jsou pak super last minute s odletem na dovolenou do tří dnů, kde už tolik riziko storna, řekněme, zákazníci nevidí,“ říká Lucie Bukanovská, tisková mluvčí Blue Style.

Nákup cestovního pojištění přímo v CK má obecně řadu výhod. „V případě storna je například nejpozdějším termínem pro sjednání až datum doplatku zájezdu. Navíc cena za pojištění storna je stejná nezávisle na tom, zda klient odjíždí na dovolenou za měsíc nebo za rok. Vydělá tak ten, kdo si ho sjedná co nejdříve,“ říká Vlastimil Divoký. Cestovní kanceláře navíc dokáží s pojišťovnami vyjednat velmi výhodné podmínky pojištění z pohledu parametrů i ceny. Většinou tak platí, že nabídka pojištění, kterou klient dostává v CK, je výhodnější než na „volném trhu“. „V případě nákupu cestovního pojištění v CK vč. storna, vychází celkové pojistné výhodněji, než kdyby si jej klient sjednával samostatně přímo u pojišťovny,“ dodává Vlastimil Divoký.

Vlastimil Divoký
Manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny