Praha, 20. 10. 2020 - Letošní sezona letních dovolených byla z pohledu cestovního pojištění naprostým opakem těch v posledních čtyřech letech. Dramaticky ji totiž ovlivnila pandemie koronaviru a s ní omezené možnosti cestovat do zahraničí. Letecká doprava se téměř zastavila a Češi naopak více cestovali autem. Za tři letní měsíce bylo škod z léčebných výloh o 89 % méně než vloni a jejich průměrná výše dosáhla 8,5 tisíce korun. 

Celkový počet nahlášených škod meziročně klesl o 84 %, přičemž celková průměrná výše „letní“ škody klesla o tisíc korun na částku 7.800 Kč. Průměrná výše tzv. velkých škod nad 100 tisíc korun klesla o třetinu na 222 tisíc korun. Zatímco vloni tvořily léčebné výlohy zhruba tři čtvrtiny všech škod, letos to byla jen polovina z celkového počtu.
Naopak se zdvojnásobil podíl škod ze storna. Jejich průměrná výše však klesla o celých 60 %, tedy z 19 na 7,5 tis. Kč. Důvodem byl fakt, že Češi letos nenakupovali, a tedy ani nestornovali, tolik dražších letních dovolených.

Autem a bez cestovky

Vzhledem k tomu, že se letecká doprava téměř zastavila, Češi letos více cestovali individuálně, zejména autem. S tím korespondovaly i prodeje pojištění. „Po dubnovém zmrazení se květnové prodeje dostaly na cca 1/3, od června cca na 2/3 loňských objemů a od července dokonce lehce nad loňská čísla,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny. U CK sice došlo od května k oživení prodeje pojištění, ale čísla se stejně dostala maximálně na třetinu loňských prodejů.

Nejrizikovější měsíc byl srpen

Ze tří letních měsíců byl nejsilnějším z pohledu škod srpen, kdy bylo nahlášeno 41 % všech letních škod. Mezi nejčastější zdravotní problémy patřily záněty uší, kožní problémy, gastroenteritida a zažívací potíže, kousnutí či bodnutí hmyzem, bolesti zad, covid-19. „Během léta jsme měli v zahraničí přes 50 klientů nakažených koronavirem nebo v karanténě. Ještě více jich ale bylo v září, které se však již do letních statistik nepočítá,“ říká Vlastimil Divoký a pokračuje: „Oproti předchozímu roku nám klienti naopak téměř nehlásili jednoduché případy, jako jsou nachlazení, kašel nebo zvýšená teplota.“ Nejvíce škod bylo letos hlášeno z Řecka, ze kterého pojišťovna eviduje téměř polovinu všech škod.

Klienti více studují podmínky pojištění

Výrazně se také změnilo chování klientů, kteří se mnohem více začali zajímat o přesné podmínky cestovního pojištění. Řada lidí si uvědomila, že podstatné nejsou limity, ale obsah daných pojištění a schopnosti asistenční služby.