Praha, 23. 6. 2025 – Podle aktuálního průzkumu pro ERV Evropskou pojišťovnu od agentury NMS plánuje v letošním roce na dovolenou vyrazit 8 z 10 Čechů. Zatímco 39 % chce vycestovat do zahraničí, 36 % zůstane v tuzemsku. Nejčastější volbou je dovolená u moře, kterou letos podnikne 37 % lidí. Výrazně roste i popularita pobytů v horách (33 %).

Nejoblíbenější dovolenou zůstává pobyt u moře, kterou letos plánuje 37 % Čechů. „Zájem o pobyty u moře zůstává vysoký, což dokládá i rekordní zájem o first minute zájezdy. Zároveň ale roste popularita aktivní dovolené v horách, která reflektuje trend posledních let, kdy lidé stále častěji vyhledávají zážitky a dobrodružství,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny. Za turistikou do hor se letos chystá celkem 33 % lidí. Dalších 26 % stráví dovolenou na venkově, 17 % ve městě a 6 % zvolí wellness pobyt, lázně nebo kempování.

Češi preferují delší cesty

Češi si chtějí během dovolené skutečně odpočinout, a proto upřednostňují delší pobyty. Pobyt v délce 6 až 10 dnů letos plánuje více než polovina (54 %) Čechů. Kratší volno, konkrétně 1 až 5 dnů, volí 27 % lidí. Na 11 až 15denní dovolenou se chystá 15 % Čechů. Cesty přesahující dva týdny, plánují jen 4 % respondentů.

Nezapomeňte na cestovní pojištění s kvalitní asistenční službou

V případě, že se chystáte za hranice, nespoléhejte se na Evropský průkaz zdravotního pojištění (EHIC). Ten totiž platí výhradně v zemích Evropské unie a vztahuje se pouze na základní veřejnou péči. „Ve většině zemí musíte počítat také se spoluúčastí, například při doplatcích na léky nebo na hospitalizaci,“ dodává Vlastimil Divoký. EHIC navíc nezahrnuje náklady za repatriaci do Česka nebo při ztrátě zavazadel.

Náklady na zdravotní péči po celém světě výrazně rostou. V zemích jako je USA, Kanada či Japonsko se běžné ošetření může vyšplhat na statisíce. Stejně tak západní Evropa, kde je sice kvalitní péče, ale její cena tomu odpovídá. Naopak ve východní Evropě, exotických či některých středomořských oblastech je péče sice levnější, ale bývá hůře dostupná a často neodpovídá standardu, na který jsou Češi zvyklí. Místy se lze také setkat s pochybnou odborností hotelových „lékařů“. Tomu lze předejít, když se spolehnete na asistenční služby, které vás nasměrují na ověřené specialisty.

„Pokud nejde o přímé ohrožení života, obraťte se na naši asistenční službu, která je k dispozici 24/7. Ta vám poradí, zajistí prověřenou a kvalitní péči, překlady, ale i platební garanci,“ říká Vlastimil Divoký. Při lehčích potížích jako nachlazení, úpal či alergie vás spojí s českým lékařem na telefonu, který poradí a může vystavit e-recept.

Vlastimil Divoký
manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny