Škod spojených se zavazadly přibylo proti roku 2019 mnohem více než osob, které cestují do zahraničí

Praha - 10. 8. 2022 – Aktuální chaos na letištích se promítá i do škod spojených se zavazadly. Podle dat ERV Evropské pojišťovny vzrostl oproti stejnému období roku 2019 počet škodních událostí kvůli zpoždění, ztrátě nebo poškození zavazadel o 58 %, zatímco lidí do zahraničí vyrazilo jen o třetinu více. Důvodem jsou mimo jiné chybějící stovky tisíc pracovníků palubního i pozemního personálu na mezinárodních letištích. Až dvě třetiny letů tak nabírají velká zpoždění nebo dokonce ani neodstartují. Situaci dále zhoršují stávky dopravců a personálu.

Kvůli rostoucímu počtu zpožděných či ztracených zavazadel aktuálně sledujeme výrazně zvýšenou poptávku po pojištění, které tato rizika kryje,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny. Výhodou je, že pojištění zpoždění zavazadel obsahují již základní varianty cestovního pojištění.

Využít ho lze v situaci, kdy klientovi nedorazí včas zavazadla do jeho destinace. Klient má pak po určitém čase nárok na nákup náhradních osobních věcí, které pojišťovna uhradí. „Současně evidujeme i zvýšenou poptávku po připojištění situací spojených s letem, jako například úpadek leteckého dopravce nebo odškodnění při zpoždění nebo zrušení letu, které pro naše klienty zajišťuje společnost Click2Claim,“ říká Vlastimil Divoký. Obecně ale platí, že v případě zpožděných či zrušených letů je nutné kontaktovat samotné aerolinky, protože ony klientům nedodaly službu v objednané kvalitě a mají tak na starost i řešení celé situace.

Jak postupovat při hlášení škody ze zpoždění zavazadel

Při hlášení škody je zapotřebí předložit letenku či jiný cestovní dokument, písemný doklad od leteckého dopravce s uvedením důvodu a délky zpoždění zavazadel a účty za nákup nezbytných náhradních věcí. „Nárok na plnění klientům vzniká, pokud se odbavená zavazadla zpozdí o více než 12 hodin po příletu do zahraničí. Za každých 12 hodin pak pojišťovna uhradí výlohy na nákup nezbytných náhradních věcí až do výše limitu konkrétní pojistky (nejčastěji 10 nebo 20 tis. Kč),“ popisuje Vlastimil Divoký.

Cestovní pojištění myslí i na osobní věci

Dalším pojištěním, které chrání zavazadla je pojištění osobních věcí. To se vztahuje na situace, kdy dojde k odcizení či poškození osobních věcí klienta. Při krádeži je potřeba situaci nahlásit místní policii a následně informovat asistenční službu pojišťovny. V případě poškození či krádeže osobních věcí v ubytovacím zařízení je nutné si od jeho provozovatele vyžádat písemní potvrzení. Při vykradení auta je zapotřebí potvrzení policie o zabezpečení vozidla a jeho poškození při násilném vniknutí. „Okolnosti vzniku škody je vždy nejlepší zdokumentovat pořízením fotografií. Při hlášení škody pak přiložte kopie účtů za věci, za které požadujete náhradu,“ radí Vlastimil Divoký.

Kdy nahlásit škodu

S nahlášením škody doporučujeme neotálet. Jak klienti, tak pojišťovny ocení co nejrychlejší vyřízení události. V posledních letech přibývá lidí, kteří pomocí mobilů hlásí škody již během dovolené. ERV Evropská proto optimalizovala své online rozhraní pro hlášení škod i na mobilní zařízení. Nahlášení škody je tak otázkou jen několika kliknutí. Díky tomu mohou mít klienti celou záležitost vyřízenou ještě během dovolené nebo záhy po návratu z ní. „Ze zákona ale platí tříletá lhůta, během které stačí škodu nahlásit. Klienti tak mají dostatek času na vyřízení celé události,“ dodává Vlastimil Divoký.


Vlastimil Divoký
Manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny