Letní prázdniny začaly, prodloužený víkend na sebe nenechá dlouho čekat a mnozí se připravují na zaslouženou dovolenou. Navštívíte tento rok hory obklopené zelení, nebo dáte přednost vyhřátému písku a nejasné hranici mezi průzračným mořem a modrou oblohou? Tak či onak pomalu vplouváme do nejslunečnějších měsíců v roce a to nejen v Evropě. Jak se v takových dnech chránit před slunečním zářením a co všechno bychom měli dodržovat, aby nám pobyt na slunci nezpůsobil bolestivé, ne-li trvalejší následky? Zopakujte si s námi pravidla pro pobyt na slunci.

Zásady zdravého opalování
 
Napřed namazat

Zeptejte se sami sebe – kdy poprvé se dostane opalovací krém do kontaktu s vaší pokožkou? Pokud je to až na pláži nebo po dvouhodinové túře, při které se vám začínají rýsovat podkolenky, které jen tak nesundáte, pak je to zcela špatně. V takové situaci už vás ani kvalitní opalovací krém s vysokým UV faktorem nezachrání před spáleninami. Ochranu před slunečními paprsky je nutné aplikovat ještě před vystavením se záření. Nejlépe 20–30 minut před, aby se vsákl do kůže. A jaké množství krému je vlastně dostačující? Dermatologové doporučují vypotřebovat alespoň jednu menší lahvičku s ochranným faktorem 30. Jenže i zde je nutné brát v potaz další aspekty.

Zásady zdravého opalování

Voda a pot snižují účinnost opalovacích krémů

Plavání, sprcha nebo jakákoliv sportovní aktivita, u níž se zapotíte – to vše snižuje efektivitu ochranných přípravků proti spálením pokožky slunečním zářením. Proto udržujte ochranný filtr na vaší pokožce a vždy ho ještě před zvýšenou citlivostí obnovte. Ideální doba je po 90 minutách. Nikdy nepoužívejte přípravky s prošlou dobou spotřeby! Nejenže se s uplynulým časem výroby produktu snižuje jeho účinnost, citlivějším jedincům může navíc způsobit podráždění pokožky. Co sílu slunce také neovlivňuje, jsou mraky. Spálit se můžete i při zatažené obloze nebo ve stínu. A to proto, že písek, voda, ale i sníh odrážejí UV paprsky. I když se budete vyhýbat polednímu slunci, které je nejsilnější mezi 11–15 hodinou, ve stínu pod palmou nebo doplňováním pitného režimu pod přístřeškem tamního baru, vezměte si opalovací krém s sebou. 

Zásady zdravého opalování při sportu

Opalovacím krémem to nekončí

Přestože je nejvíce slunečním paprskům vystavována pokožka, není jedinou částí těla, kterou bychom měli chránit. Poškození očí zabrání nejen sluneční brýle s UV filtrem. Dvě mouchy jednou ranou zabijete, pokud přidáte i stylový klobouk. Jednak o to více ulevíte svým očím, jednak se vyhnete pocitu hořící hlavy, který se s odstupem může proměnit v nepříjemný úžeh. Pokud si potrpíte spíše na látkový klobouk, dopřejte si ještě větší osvěžení a namočte si ho. Stejně tak jako se můžete spálit ve stínu, k podráždění kůže může dojít i pod oblečením. U delších pobytů na slunci ať už ve vodě, nebo při několika kilometrových výšlapech do hor byste měli zvolit oblečení s UV ochranou. Nejlépe zapomeňte i na parfémy – v kombinaci se slunečními paprsky může dojít k pigmentovým skvrnám.

Zásady zdravého opalování na horách
 
To základní máme zopakováno, nyní to je už jen na vás. Dostatečná výbava ochranných prvků pro pobyt na slunci je na dovolenou v letních měsících stejnou samozřejmostí jako kvalitní cestovní pojištění. Protože pokud byste se přece jen bez nich na sluníčku zapomněli a potřebovali byste ošetření, vždy vám na našich asistenčních centrech doporučíme nejbližší, prověřené zdravotnické centrum s těmi nejlepšími službami. Vy cestujeme. My se staráme.

Zdroje: drmax.cz, zenyprozeny.cz

Štítky: rady na cesty

Už jste se zamysleli, co budete dělat na své svatební cestě? Přinášíme vám několik tipů, se kterými vám výběr té nejlepší svatební destinace půjde snadněji. Anebo vám teď možná zamícháme původní plány! 

17. 7. 2019
Kam na svatební cestu? Nápady a tipy

Podléháte cestovní horečce? Ta se může vyšplhat na vyšší teplotu, pokud se rozhodnete vyrazit do zahraničí s dětmi. Co zařídit? Na co se připravit? A co přibalit? Čím menší dítě, tím náročnější s ním bude cestovat...

26. 5. 2017
Za hranice všedních dnů – s dětmi