Letní prázdniny začaly, prodloužený víkend na sebe nenechá dlouho čekat a mnozí se připravují na zaslouženou dovolenou. Navštívíte tento rok hory obklopené zelení, nebo dáte přednost vyhřátému písku a nejasné hranici mezi průzračným mořem a modrou oblohou? Tak či onak pomalu vplouváme do nejslunečnějších měsíců v roce a to nejen v Evropě. Jak se v takových dnech chránit před slunečním zářením a co všechno bychom měli dodržovat, aby nám pobyt na slunci nezpůsobil bolestivé, ne-li trvalejší následky? Zopakujte si s námi pravidla pro pobyt na slunci.

Zásady zdravého opalování
 
Napřed namazat

Zeptejte se sami sebe – kdy poprvé se dostane opalovací krém do kontaktu s vaší pokožkou? Pokud je to až na pláži nebo po dvouhodinové túře, při které se vám začínají rýsovat podkolenky, které jen tak nesundáte, pak je to zcela špatně. V takové situaci už vás ani kvalitní opalovací krém s vysokým UV faktorem nezachrání před spáleninami. Ochranu před slunečními paprsky je nutné aplikovat ještě před vystavením se záření. Nejlépe 20–30 minut před, aby se vsákl do kůže. A jaké množství krému je vlastně dostačující? Dermatologové doporučují vypotřebovat alespoň jednu menší lahvičku s ochranným faktorem 30. Jenže i zde je nutné brát v potaz další aspekty.

Zásady zdravého opalování

Voda a pot snižují účinnost opalovacích krémů

Plavání, sprcha nebo jakákoliv sportovní aktivita, u níž se zapotíte – to vše snižuje efektivitu ochranných přípravků proti spálením pokožky slunečním zářením. Proto udržujte ochranný filtr na vaší pokožce a vždy ho ještě před zvýšenou citlivostí obnovte. Ideální doba je po 90 minutách. Nikdy nepoužívejte přípravky s prošlou dobou spotřeby! Nejenže se s uplynulým časem výroby produktu snižuje jeho účinnost, citlivějším jedincům může navíc způsobit podráždění pokožky. Co sílu slunce také neovlivňuje, jsou mraky. Spálit se můžete i při zatažené obloze nebo ve stínu. A to proto, že písek, voda, ale i sníh odrážejí UV paprsky. I když se budete vyhýbat polednímu slunci, které je nejsilnější mezi 11–15 hodinou, ve stínu pod palmou nebo doplňováním pitného režimu pod přístřeškem tamního baru, vezměte si opalovací krém s sebou. 

Zásady zdravého opalování při sportu

Opalovacím krémem to nekončí

Přestože je nejvíce slunečním paprskům vystavována pokožka, není jedinou částí těla, kterou bychom měli chránit. Poškození očí zabrání nejen sluneční brýle s UV filtrem. Dvě mouchy jednou ranou zabijete, pokud přidáte i stylový klobouk. Jednak o to více ulevíte svým očím, jednak se vyhnete pocitu hořící hlavy, který se s odstupem může proměnit v nepříjemný úžeh. Pokud si potrpíte spíše na látkový klobouk, dopřejte si ještě větší osvěžení a namočte si ho. Stejně tak jako se můžete spálit ve stínu, k podráždění kůže může dojít i pod oblečením. U delších pobytů na slunci ať už ve vodě, nebo při několika kilometrových výšlapech do hor byste měli zvolit oblečení s UV ochranou. Nejlépe zapomeňte i na parfémy – v kombinaci se slunečními paprsky může dojít k pigmentovým skvrnám.

Zásady zdravého opalování na horách
 
To základní máme zopakováno, nyní to je už jen na vás. Dostatečná výbava ochranných prvků pro pobyt na slunci je na dovolenou v letních měsících stejnou samozřejmostí jako kvalitní cestovní pojištění. Protože pokud byste se přece jen bez nich na sluníčku zapomněli a potřebovali byste ošetření, vždy vám na našich asistenčních centrech doporučíme nejbližší, prověřené zdravotnické centrum s těmi nejlepšími službami. Vy cestujeme. My se staráme.

Zdroje: drmax.cz, zenyprozeny.cz

Štítky: rady na cesty

Zapomeňte na mazance, pomlázky a zdobení vajíček a vydejte se s námi na cesty! Sepsali jsme pro vás 3 TIPY, jak si užít největší křesťanské svátky trochu jinak. 

7. 3. 2018
velikonoce-netradicne-01b

Chcete si exotiku schovat mimo hlavní sezónu? Nechte se tedy inspirovat tipy na místní dovolenou. Vybraná rakouská jezera jednoduše poskládáte do jedné dovolené a z domova se k nim dopravíte během několika málo hodin autem.

25. 7. 2018
Jezero Offensee Rakousko